The gravitation of certain Sorelians concepts in the thought of Mariátegui
Main Article Content
Abstract
The concept of “revolutionary myth” is the idea of Georges Sorel most influential in the thinking of José Carlos Mariátegui. However, this concept does not work the same way in both authors, mainly because it is applied in each case on markedly different national situations, such as France and Peru in the early twentieth century. For this reason it is important, regardless of the theoretical similarities, expressed as the difference between a general strike myth, linked to European industrial proletariat, and another characterized around the social revolution, linked to the masses of the indigenous peasantry. In both cases we see that such concepts are functional to an extension of the limits of Marxism beyond Stalinism and the III International.
Downloads
Article Details
References
Angenot, M. (2010a). El discurso social. Buenos Aires: Siglo XXI Editores.
Angenot, M. (2010b). La propaganda socialista. Elementos de retórica y pragmática. En Interdiscursividades. De hegemonías y discursos (pp. 151-214). Córdoba: UNC.
Aricó, J. M. (comp.). (1980). Mariátegui y los orígenes del marxismo latinoamericano. México DF: Siglo XXI.
Aricó, J. M. (2010). Marx y América Latina. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Beigel, F. (2003). El itinerario y la brújula. El vanguardismo estético-político de José Carlos Mariátegui. Buenos Aires: Biblos.
Beigel, F. (2006). La epopeya de una generación y una revista. Las redes editoriales de José Carlos Mariátegui en América Latina. Buenos Aires: Biblos.
Berlin, I. [1971] (2005). Prefacio. En Sorel, G., Reflexiones sobre la violencia (pp. 7-58). Madrid: Alianza Editorial.
Bonazzi, T. (2002). Mito político. En Bobbio, N., Matteucci, N. y Pasquino, G. (eds.), Diccionario de política (pp. 976-985). México DF: Siglo XXI Editores.
Bourdieu, P. (2007). Intelectuales, política y poder. Buenos Aires: Eudeba.
Bustelo, N. y Domínguez Rubio, L. (2015). Vitalismo libertario y Reforma Universitaria. Los textos filosófico-políticos del joven Carlos Astrada (1919-1924). Políticas de la Memoria, 16..
Castilla, M. (2012a). Arielismo, mitos y marxismo espiritualista en el pensamiento de José Carlos Mariátegui. En VII Jornadas de Sociología de la Universidad Nacional de La Plata. “Argentina en el escenario latinoamericano actual: debates desde las ciencias sociales”, La Plata: UNLP. Recuperado de http://jornadassociologia.fahce.unlp.edu.ar/actas/Castilla.pdf.
Flores Galindo, A. (1994). Buscando un Inca. Identidad y utopía en los Andes. Lima: Editorial Horizonte.
Gramsci, A. (2006). Antología. Buenos Aires: Siglo XXI Editores.
Kohan, N. (2000). Los combates de Mariátegui. En De Ingenieros al Che. Ensayos sobre el marxismo argentino y latinoamericano (pp. 95-111). Buenos Aires: Biblos.
Kersffeld, D. (2004). Georges Sorel: apóstol de la violencia. Buenos Aires: Ediciones Del Signo.
Lagos Rojas, F. A. (2010). Los siete ensayos de Mariátegui como una crítica de la razón oligárquica. En Weinberg, L., Estrategias del pensar. México DF: CIALC-UNAM.
Löwy, M. (1998). Marxismo y romanticismo en la obra de José Carlos Mariátegui. En Revista Herramienta, 8. Recuperado de http://www.herramienta.com.ar/revista-herramienta-n-8/marxismo-y-romanticismo-en-la-obra-de-jose-carlos-mariategui.
Löwy, M. (2007). El marxismo en América Latina. Antología, desde 1909 hasta nuestros días. Santiago de Chile: LOM Ediciones.
Lukács, G. (1976). El asalto a la razón. La trayectoria del irracionalismo desde Schelling hasta Hitler. México DF: Fondo de Cultura Económica.
Mariátegui, J. C. (1970). El alma matinal y otras estaciones del hombre de hoy. Lima: Biblioteca Amauta.
Mariátegui, J. C. (2007). Siete ensayos de interpretación de la realidad peruana. Caracas: Biblioteca Ayacucho.
Mariátegui, J. C. (2010). La tarea americana. Buenos Aires: CLACSO-Prometeo Libros.
Melgar Bao, R. (2006). América Latina en el pensamiento de Manuel González Prada. En Tauzin, I. (ed.), Manuel González Prada: Escritor de dos mundos. Actas del Coloquio Internacional ERSAL-AMERIBER EA 3656 (pp. 185-200). Lima: Instituto Francés de Estudios Andinos.
Paris, R. y Villaverde Alcalá-Galiano, L. (1980). III. Mariátegui, ¿soreliano o marxista? En Aricó, J. (comp.), Mariátegui y los orígenes del marxismo latinoamericano (pp. 117-161). México D F: Siglo XXI.
Quijano, A. (2007). Prólogo. En Mariátegui, J. C., Siete ensayos de interpretación de la realidad peruana. Caracas: Biblioteca Ayacucho.
Sazbón, J. (2002). Filosofía y revolución en los escritos de Mariátegui. En Historia y representación (pp. 114-155). Bernal: Universidad Nacional de Quilmes.
Sorel, G. (2005). Reflexiones sobre la violencia. Madrid: Alianza Editorial.
Terán, O. (1986). Mariátegui: la nación y la razón. En En busca de la ideología argentina (pp. 99-129). Buenos Aires: Catálogos Editora.
Williams, R. (2009). Marxismo y literatura. Buenos Aires: Las Cuarenta.
Williams, R. (2003). Palabras clave. Un vocabulario de la cultura y la sociedad. Buenos Aires: Nueva Visión.
Zucconi, M. (2015). La formación teórica de José Carlos Mariátegui: Espiritualización y heterodoxia del marxismo (tesis de grado). Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, La Plata, Argentina. Recuperada de http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/tesis/te.1210/te.1210.pdf.