Saúl Taborda y la pedagogía en clave de programa político
Main Article Content
Abstract
In 1923, Saúl Taborda ventured into the German university milieu and, to a lesser extent, into that of other European universities. The studies he carries out have a profound impact on the development of his thinking, which will then focus on surveying and delimiting the place of pedagogy within the cultural evolution of societies. The knowledge of the European youth movements that, since the beginning of the 20th century, placed the conflict between authority and freedom at the center of modernization, would push him into a new reading of the University Reform and the need to project their ambitions over the whole of the Argentine educational system.
Downloads
Article Details
References
Abbagnano, N. y Visalberghi, A. (1964). Historia de la Pedagogía, México, FCE.
Arendt, H. (2016). Entre el pasado y el futuro: ocho ejercicios de reflexión política, Buenos Aires, Paidós.
Astrada, C. (1933). El juego existencial, Buenos Aires, Babel.
Benjamin, W. (2007). Obras. Libro II/vol. I, Madrid, Abada.
David, G. (2004). Carlos Astrada: La filosofía argentina, Buenos Aires, El cielo por asalto.
Korn, A. (1931). “Epístola antipedagógica”. En (1949). Obras completas, Buenos Aires, Claridad.
Link, D. (2009). “Devoción desnuda”. En Página 12. Recuperado de https://www.pagina12.com.ar/diario/suplementos/soy/1-794-2009-06-05.html.
Luzuriaga, L. (1966). La pedagogía contemporánea, Buenos Aires, Losada.
Nartop, P. (1956 [1912]). Kant y la Escuela de Marburgo, México, UNAM.
Puigróss, A. (2003). El lugar del saber. Conflictos y alternativas entre educación, conocimiento y política, Buenos Aires, Galerna.
Taborda, S. (1932). Investigaciones pedagógicas, Córdoba, UNC.
Taborda, S. (1959). La psicología y la pedagogía, Córdoba, Facultad de Filosofía y Humanidades-UNC.
Taborda, S. (2006). Reflexiones sobre el ideal político de América, Buenos Aires, Grupo Editor Universitario.
Taborda, S. (2008a). “Sentido, trascendencia y evolución del sentido reformista”. En Escritos políticos 1918-1934 (pp. 191-194), Córdoba, UNC.
Taborda, S. (2011a). “Sarmiento y el ideal pedagógico”. En Escritos políticos 1934-1944 (pp. 86-101), Córdoba, UNC.
Taborda, S. (2011b). “El fenómeno político”. En Escritos políticos 1934-1944 (pp. 139-170), op. cit.
Taborda, S. (2011c). “Respuesta al cuestionario de Flecha sobre la Reforma Universitaria”. En Escritos políticos 1934-1944 (pp. 139-170), op. cit.
Taborda, S. (2011d [1930]). “Bases y proposiciones para un sistema docente argentino”. En Investigaciones pedagógicas, La Plata, UNIPE, Editorial Universitaria.
Taborda, S. (2011e). “Hacia la docencia dirigida”. En Escritos políticos 1934-1944 (pp. 124-125), op. cit.
Taborda, S. (2011f). “El ideal pedagógico”. En Investigaciones pedagógicas, op. cit.
Velarde Cañazares, M. (2011). “Ansiedad de ser y finitud de existir en Carlos Astrada entre 1918 y 1943”. En Cuadernos del Sur. Filosofía, n ° 40. Recuperado de http://bibliotecadigital.uns.edu.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1668-74342011001100111&lng=es&nrm=iso