Saúl Taborda y la pedagogí­a en clave de programa polí­tico

Main Article Content

Ignacio German Barbeito

Abstract

In 1923, Saúl Taborda ventured into the German university milieu and, to a lesser extent, into that of other European universities. The studies he carries out have a profound impact on the development of his thinking, which will then focus on surveying and delimiting the place of pedagogy within the cultural evolution of societies. The knowledge of the European youth movements that, since the beginning of the 20th century, placed the conflict between authority and freedom at the center of modernization, would push him into a new reading of the University Reform and the need to project their ambitions over the whole of the Argentine educational system.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Barbeito, I. G. (2018). Saúl Taborda y la pedagogí­a en clave de programa polí­tico, (49), e023. https://doi.org/10.24215/23142553e023
Section
Dossier: Reformismo universitario en Argentina: transformaciones y debates en torno a la filosofía y sus fronteras
Author Biography

Ignacio German Barbeito, Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Filosofía y Humanidades

Doctor en Filosofía. Se desempeña como investigador en el Centro de Investigaciones de la Facultad de Filosofía y Humanidades de la Universidad Nacional de Córdoba. Participa del Programa Cultura Escrita, Mundo Impreso, Campo Intelectual. Sus intereses de investigación se concentran en el cruce de filosofía política, literatura e historia intelectual.

References

Abbagnano, N. y Visalberghi, A. (1964). Historia de la Pedagogí­a, México, FCE.

Arendt, H. (2016). Entre el pasado y el futuro: ocho ejercicios de reflexión polí­tica, Buenos Aires, Paidós.

Astrada, C. (1933). El juego existencial, Buenos Aires, Babel.

Benjamin, W. (2007). Obras. Libro II/vol. I, Madrid, Abada.

David, G. (2004). Carlos Astrada: La filosofí­a argentina, Buenos Aires, El cielo por asalto.

Korn, A. (1931). “Epí­stola antipedagógica”. En (1949). Obras completas, Buenos Aires, Claridad.

Link, D. (2009). “Devoción desnuda”. En Página 12. Recuperado de https://www.pagina12.com.ar/diario/suplementos/soy/1-794-2009-06-05.html.

Luzuriaga, L. (1966). La pedagogí­a contemporánea, Buenos Aires, Losada.

Nartop, P. (1956 [1912]). Kant y la Escuela de Marburgo, México, UNAM.

Puigróss, A. (2003). El lugar del saber. Conflictos y alternativas entre educación, conocimiento y polí­tica, Buenos Aires, Galerna.

Taborda, S. (1932). Investigaciones pedagógicas, Córdoba, UNC.

Taborda, S. (1959). La psicologí­a y la pedagogí­a, Córdoba, Facultad de Filosofí­a y Humanidades-UNC.

Taborda, S. (2006). Reflexiones sobre el ideal polí­tico de América, Buenos Aires, Grupo Editor Universitario.

Taborda, S. (2008a). “Sentido, trascendencia y evolución del sentido reformista”. En Escritos polí­ticos 1918-1934 (pp. 191-194), Córdoba, UNC.

Taborda, S. (2011a). “Sarmiento y el ideal pedagógico”. En Escritos polí­ticos 1934-1944 (pp. 86-101), Córdoba, UNC.

Taborda, S. (2011b). “El fenómeno polí­tico”. En Escritos polí­ticos 1934-1944 (pp. 139-170), op. cit.

Taborda, S. (2011c). “Respuesta al cuestionario de Flecha sobre la Reforma Universitaria”. En Escritos polí­ticos 1934-1944 (pp. 139-170), op. cit.

Taborda, S. (2011d [1930]). “Bases y proposiciones para un sistema docente argentino”. En Investigaciones pedagógicas, La Plata, UNIPE, Editorial Universitaria.

Taborda, S. (2011e). “Hacia la docencia dirigida”. En Escritos polí­ticos 1934-1944 (pp. 124-125), op. cit.

Taborda, S. (2011f). “El ideal pedagógico”. En Investigaciones pedagógicas, op. cit.

Velarde Cañazares, M. (2011). “Ansiedad de ser y finitud de existir en Carlos Astrada entre 1918 y 1943”. En Cuadernos del Sur. Filosofí­a, n ° 40. Recuperado de http://bibliotecadigital.uns.edu.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1668-74342011001100111&lng=es&nrm=iso